• 4 weken geleden
  • |
  • Interview, Event

Het EK 2020 verenigt ons en dit is de nieuwe EK bal, de Uniforia

Het EK 2020 zal gespeeld worden in twaalf verschillende steden en 24 landen zullen strijden om de hoofdprijs, de Europese titel. Op het EK 2020 wordt er gespeeld met een nieuwe bal en die werd afgelopen week groots gepresenteerd in Londen. Dit is de Uniforia.

adidas Uniforia Launch Event

Nog nooit werd een groot voetbaltoernooi over meer dan twee landen gespeeld, maar het roept een gevoel van eensgezindheid op. Voetbal brengt ons allemaal samen en dat is precies de gedachte achter de nieuwe adidas Uniforia EK bal. Het is een eerbetoon aan voetbal en cultuur en een symbool van eenheid. De bal ziet er op het eerste oog heel gaaf uit. De bal is voorzien van zwarte en donkergrijze verfstrepen, gecombineerd met felgekleurde details in het roze, lichtblauw en geel. De gele details zijn glow in the dark, dus die lichten op als het donker is.

Op het event in Londen waren veel grote namen aanwezig, zoals: Michu Batshuayi, N'Golo Kanté, Moise Kean en Kepa Arrizabalaga. Daarnaast waren er ook freestyle voetballers aanwezig, die gelijk de bal konden testen, en nog meer andere grote namen in de voetbalwereld, bijvoorbeeld Ian Wright. Op het event spraken wij ook met de ontwerper achter de adidas Uniforia EK bal, Ben Herath. Hieronder een drietal vragen over het ontstaan van de nieuwe adidas voetbal.

adidas Uniforia Launch Event

Kan je ons meer vertellen over het creatieve proces van begin tot eind?
Het proces begon meer dan twee jaar geleden. We begonnen met de instelling dat we iets wilde ontwerpen wat nog nooit eerder gedaan was. Tegelijkertijd keken we naar het toernooi voor onze inspiratie. Het is natuurlijk voor het eerst dat het toernooi wordt gespeeld in meer dan 12 steden verspreid over heel Europa. En in de geest van saamhorigheid, dat voetbal de kracht heeft om mensen uit alle steden en landen samen te brengen, te verenigen, hebben wij inspiratie gehaald. Het gevoel van eenheid wilden we laten weerspiegelen in het ontwerp van de bal. Tegelijkertijd wilde we ook de emoties wat bij voetbal tijdens zo’n toernooi hoort tonen; de spanning en de euforie. Dus deze twee termen ‘Unity’ (eenheid, verenigen) en ‘Euphoria’ (euforie) hebben we samengevoegd tot ‘Uniforia’.

adidas Uniforia Launch Event

Dit jaar is kunst een belangrijke inspiratiebron, waarom is dat en hoe is dat tot stand gekomen?
We wilde een nieuwe identiteit creëren voor de bal, iets wat nog nooit vertoond is, een nieuwe ‘ontwerp-taal’. We keken naar kunst voor onze inspiratie; kunst is creatief, zelfverzekerd, het is authentiek; het is menselijk….en dat is voetbal ook. We zagen al deze overeenkomsten tussen kunst en voetbal, dus het ontwerpproces begon daar. We zeiden tegen de ontwerpers: “Stap weg van je computer, pak een penseel en behandel de producten echt als een canvas.” Het team begon te experimenteren met verschillende penseel streken en technieken die we later op onze producten hebben toegepast. Door middel van de penseelstreken hebben we geprobeerd de ‘grenzen’ tussen de panelen op de bal te vervagen, om het te verenigen tot één als het ware. Wat we ook belangrijk vonden was dat de penseelstreken zorgde voor een bepaalde beweging, dynamiek, wat ook het voetbal symboliseert.

Een ander belangrijk aspect is kleur. Door kleur wilde we de diversiteit laten zien van zo’n toernooi. De diversiteit van de twaalf steden, van de spelers, van fans; van mensen. Door middel van felle kleuren als je ze naast elkaar ziet, ontstaat er een levendigheid, een energie, die dit ook weer symboliseert. Energie en levendigheid die je voelt en ziet als je in een stadion zit of naar een wedstrijd kijkt.

In de loop der jaren is een voetbal nogal veranderd, vroeger was het gewoon zwart/wit en simpel rond, tegenwoordig komen er steeds meer technische snufjes bij kijken. Hoe heeft dat meegespeeld met het ontwerp van deze bal?
De techniek achter de bal heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld en blijft zich steeds nog steeds ontwikkelen. We hebben de bal aan strenge test onderworpen en de data die we kregen uit het laboratorium en van de spelers hebben de bal gemaakt tot wat hij nu is qua vorm en materiaal. Dit was bewezen en getest tijdens het WK 2018 en vormde de basis voor deze bal. Dit is onze standaard criterium en daarbovenop komt nog eens dit ontwerp van de bal. Wij zijn er dan ook heel trots op om constant de toekomst van het voetbal vast te leggen. Voetbal is een dynamische sport wat constant in beweging en aan het veranderen is.

Het decor van het event was gaaf opgezet met een terugblik op alle gebruikte ballen in de loop der jaren tijdens Europese Kampioenschappen. Hier kwam bijvoorbeeld de Beau Jeau van vorig EK terug. Ten slotte kon je op het event je eigen bal laten ontwerpen en we konden het niet laten om een nieuwe bal in Voetbalshop.nl stijl te laten maken. Hoe vinden jullie hem geworden? Hieronder vind je nog meer gave beelden van het Uniforia Launch Event.