Ontdek hoe de PUMA FUTURE tot stand is gekomen
  • 7 maanden geleden
  • |
  • Voetbalschoenen

Ontdek hoe de PUMA FUTURE tot stand is gekomen

Laatst stond Londen in het teken van de onlangs geïntroduceerde PUMA FUTURE. Met een groots event en indrukwekkende gasten werd de nieuwste collectie aan het publiek gepresenteerd. Onder andere de ontwerper van de revolutionaire FUTURE was aanwezig en wij konden hem een aantal vragen stellen over de schoen. Ontdek het verhaal achter de FUTURE in dit interview.

PUMA FUTURE Interview Designer

De PUMA FUTURE is ontworpen voor de instinctieve speler, die met onvoorspelbare bewegingen het niveau naar een hoger level weet te tillen. Waar adidas kiest voor veterloze voetbalschoenen gooit PUMA het over een andere boeg met de eindeloze mogelijkheden die de PUMA FUTURE biedt op het gebied van veters strikken. De man achter deze schoen is Carl Wilkinson, Global Head of Design - Teamsports Footwear van de PUMA Group. Hij heeft ons in het kort alle ins en outs verteld over de PUMA FUTURE.

Waar komt de inspiratie vandaan voor de PUMA FUTURE?
De inspiratie van de FUTURE komt van het idee dat elke voettype zijn eigen gepersonaliseerde pasvorm zou moeten kunnen samenstellen. Aan de hand daarvan hebben we bij PUMA de NETFIT technologie ontwikkeld, want dat zorgt ervoor dat je je persoonlijke pasvorm kunt veteren.

Kun je het proces beschrijven van idee naar eindproduct?
We kijken allereerst naar trends in de markt en naar wensen van onze atleten. Voor die dingen proberen we oplossingen te vinden, zoals we bijvoorbeeld bij de PUMA FUTURE voor het fenomeen FIT, de pasvorm, hebben gedaan. Vervolgens gaan we door met verschillende designfases van het product. Hierin worden bijvoorbeeld schetsen gemaakt van het product. Van de gekozen schetsen worden prototypes ontwikkeld, die we gebruiken om testen mee uit te voeren samen met atleten.

Hoe lang duurt een dergelijk proces?
Met dit proces zijn we 18 maanden geleden gestart. Het is een radicaal idee om een "net" over je schoen te ontwikkelen om op die manier je persoonlijke fit te realiseren. Dit neemt zolang in beslag, omdat er allerlei tests worden uitgevoerd of het een aannemelijk idee is. Uit deze tests komen een aantal prototypes en samen met het innovatie team van PUMA evalueren we deze types om uiteindelijk tot een eindresultaat te komen.

Hoe gaat een testfase in zijn werking?
Nadat de prototypes, die door ons gemaakt worden, zoals wij denken dat de schoen het beste tot zijn recht komt, klaar zijn brengen we ze naar onze atleten. Zij voorzien ons van feedback en met deze feedback gaan we terug naar het tekenbord, naar het design team om dit te verwerken. Het draait vooral om communicatie tussen onze atleten en het design team, maar we zijn allemaal super enthousiast over de nieuwe PUMA FUTURE. Niet alleen omdat we een hele gave nieuwe schoen op de markt hebben gebracht, maar ook een voetbalschoen die echt werkt.

Wat zijn je verwachtingen van de PUMA FUTURE?
Ik zou graag willen zien dat de PUMA FUTURE het merk PUMA echt op de kaart zet op het gebied van voetbalschoenen. Dat is het ultieme doel. Met al ons enthousiasme kunnen we niet wachten totdat hij mooie dingen laat zien op het veld en mensen de schoen kunnen kopen. Wij denken namelijk dat, wanneer voetballers deze schoen voor het eerst uitproberen, ze begrijpen dat er eindeloze mogelijkheden zijn om de veters van deze schoen te strikken en op die manier echt je eigen persoonlijke voetbalschoen te creëren. Als je bijvoorbeeld met iemand op het veld staat, kan je dezelfde schoen dragen, maar toch op een andere manier veteren.

PUMA FUTURE Interview Designer

De PUMA FUTURE voetbalschoen is een volledig nieuwe innovatie op het gebied van voetbalschoenen en wij ontwerpen nieuwe innovaties vanuit drie oogpunten. Ten eerste, wat is de eerste indruk van de persoon als hij de schoen voor het eerst ziet. Bij het tweede oogpunt gaat het vooral om de onverwachtse details van de schoen, wanneer je hem voor het eerst oppakt. Ten derde, richten we ons vooral op de emotie wanneer je de schoen voor het eerst aantrekt. Bij PUMA zijn we dus allemaal super enthousiast over de nieuwe FUTURE.